Mijn leven weer op de rit

In 3 stappen stress verminderen

Stap 1: begin met ontspannen

 

Stap 2: lichaamssignalen serieus nemen

 

Stap 3: de oorzaak aanpakken

 

Nieuwsgierig hoe? Lees verder.

 

De basis

Heb jij last van teveel stress? Ben je misschien zelfs bang voor een burn-out? Dan is de basis om beter te luisteren naar je lichaam.

Dat klinkt wel heel simpel. Iedereen die last heeft van een teveel stress kent dit advies vast wel. Maar hoe doe je dat dan? Het enige dat je lichaam roept is dat het heel moe is, of erger nog ‘dat je nog even moet doorzetten’. Waardoor je jouw moeheid misschien al volledig negeert.

Jij bent vast geen type om stil te gaan zitten. Liever altijd bezig. Bovendien is stilzitten voor watjes, wat moet je dan doen? Of welke gevoelens (die je liever niet hebt) kom je dan tegen?

 

Jij bent vast een snelle, dus door naar next level:

 

In 3 stappen stress verminderen, door beter te luisteren naar je lichaam.

 

Of plan direct een gratis wandelcoach sessie

 

STap 1: meer ontspannen

Troost je, je hoeft niet uren als een boeddha uren op de bank te gaan zitten. Maar gas terug is wel waar je lichaam nu om vraagt. Dus luister en voel wat er nodig is. Dat is ontspanning. Weg knopen in je spieren en knoop in je buik. Terug naar ruimte in je hoofd. Zo pak je dit aan:

 
  • Veeg je agenda zoveel mogelijk leeg. Skip onbelangrijke afspraken.

  • Ga vaker naar buiten. Een boswandeling of niet te hard fietsen in de natuur is prima.

  • Start met mini meditaties, als dat iets voor je is. Mijn favoriete (gratis) app is Insight Timer. Of volg Headspace op Netflix of op de app.

 
 

Stap 2: neem signalen serieus

Tot zover wat simpele kleine stappen om al meer rust in je lijf te voelen. Maar het belangrijkste komt nog; dat is dat je ECHT naar je lijf gaat luisteren. Een mooie uitspraak vind ik ‘je gedachten schreeuwen, en je lichaam fluistert’. Je lichaam is je ambassadeur en grootste vriend. Het waarschuwt je of het wel of niet goed met je gaat.

Helaas is het probleem met dreigende burn-out dat je dat meestal niet eens meer voelt hoe het met je gaat. Je lichaam maakt dan grote hoeveelheden cortisol-hormoon aan om je in de overlevingsstand te houden. Zodat je waarschijnlijk maar door dendert.

Het zijn vooral je vrienden of partner die zich zorgen maken. Jij kan nog wel even door, denk je. Je zit dan al in de gevarenzone. Met slecht slapen, weinig pauzes, hoofdpijn, lage concentratie, kort lontje om maar wat signalen te noemen.

In dit stadium is herstel enorm belangrijk. Begin met afspraken afzeggen, nee durven zeggen, en leuke ontspannen dingen doen waar je energie van krijgt. Lief voor jezelf zijn vooral, en goed voor jezelf zorgen. Mag jij jezelf op 1 zetten?

 
 
 

Stap 3 De oorzaak aanpakken

Je hebt genoeg van die stress. Dus zal je de oorzaak moeten aanpakken en anders moeten leren omgaan met situaties die je stress bezorgen. Hoe is het zo ver gekomen? Werk je al lang onder hoge werkdruk? Heb je moeite met grenzen aangeven? Of ben je een perfectionist? Moet je veel van jezelf? Ervaar je een arbeidsconflict? Allemaal bronnen van stress. Een beetje stress is niet erg, het lange tijd negeren wel. Je mag jouw gevoelens bloedserieus gaan nemen.

Sta jezelf toe dat je het verdient om ontspannen en voluit te leven. Vol levenslust te mogen zijn. Iedereen heeft dit in zich, maar misschien mocht het er lange tijd niet (van jezelf) zijn.

Als je afgestemd bent op jezelf, kan je leven niet slagen of falen. Dan maak je keuzes waarin je ook voor jezelf zorgt en niet alleen voor anderen. Je leeft minder vanuit controle en ‘moetjes’. Durf te vertrouwen op je eigen oordeel. Je leert leven vanuit moeiteloosheid.

 

Is dit wat je wilt?

 

Coaching

Ik kan je ondersteunen bij dit proces. Nieuwsgierig? Meld je aan voor een vrijblijvende eerste coachsessie.

 

Helene Baarda

Contact formulier